Slapend rijk worden
U kent het vast wel: u betaalt op maandag in de middag een rekening en het geld wordt pas de volgende dag bij de ontvanger bijgeschreven. Dit, terwijl het toch echt op maandag al van uw bankrekening was afgeschreven. Als de volgende dag toevallig een weekenddag is, kunt u nog twee dagen langer op uw geld wachten. Wat bij ons allemaal in het klein gebeurd, maken retailers in het groot mee. Onlangs heeft Detailhandel Nederland hiervoor aandacht gevraagd. De feiten zijn ronduit schokkend. Gemiddeld krijgen retailers op jaarbasis hun omzetgeld 110 dagen te laat uitbetaald. Als u zich beseft dat het om tientallen miljoenen euros per dag gaat, dan kost het retailend Nederland vele tientallen miljoenen per jaar (!) aan gederfde renteinkomsten. Hoe vreemd is het eigenlijk dat retailers niet hiertegen in opstand komen en dat het bij een braaf persbericht blijft? Een persbericht schrikt de dames en heren bankiers niet af. Die zijn de afgelopen jaren wel wat heftiger gewend geweest. Er zijn andere manieren om de mijns inziens gerechtvaardigde druk op banken op te voeren.
Waarom bijvoorbeeld niet collectief het renteverlies claimen? Laat ik een duit in het juridische zakje doen: in de wet kennen wij het begrip ongerechtvaardigde verrijking. Als de ene partij zich zonder gerechtvaardigde reden verrijkt ten koste van een andere partij, dan kan deze de geleden schade terugvorderen. Is er een goede reden om 110 dagen per jaar op het geld van een ander te blijven zitten? De banken zeggen van wel, omdat het te maken zou hebben met internationale afspraken tussen banken. Dat zeiden de Telecomaanbieders ook tegen Nelie Kroes, toen zij de internationale beltarieven ging aanpakken. En u ziet wat er van gekomen is: tegenwoordig kunnen wij allemaal zonder hoge extra kosten overal in Europa bellen. Waar een wil is, is een weg. Laat ik het anders zeggen: als ik als advocaat 110 dagen per jaar het geld van mijn klanten zou achterhouden en zelf de rente in mijn zak zou stoppen, dan zou mij hetzelfde lot beschoren zijn als Bram Moszkcowicz. Hoogste tijd voor retailers om van de bank te komen. Zij moeten niet alleen op de kleintjes letten, maar ook op de groten.