Veni, Vidi, Vici ( oftewel: ik kwam, ik zag, ik overwon) waren de epische woorden die de Romeinse keizer Julius Caesar sprak nadat hij in Turkije weer eens een legioen vreemdelingen in de pan had gehakt. In licht verbasterde vorm gebruik ik zijn woorden om u het grote belang te schetsen van videomarketing voor de retailbranche. Wie vandaag videomarketing in zijn formule integreert, zal morgen de winnaar zijn, is mijn stellige overtuiging.
Laat ik beginnen met het opsommen van een aantal feiten. Wist u bijvoorbeeld dat:
- 1 minuut video gelijkstaat aan 1,8 miljoen woorden? (Forrester Research)
- de conversiekans bij 85% van de consumenten toeneemt nadat men een productvideo heeft gezien? (Online Publisher Association)
- 80% van de consumenten onthouden waar zij videos hebben bekeken?
- 92% van de mobiele videokijkers videos delen met derden?
- een video op uw homepage de kans om bij Google hoog geranked te worden met 53% doet toenemen?
- naar verwachting 1,6 miljard mensen in 2016 online video gebruikers zullen zijn? (Christina Motley)
Het zijn harde feiten, die aantonen dat consumenten in rap tempo aan het omschakelen zijn van geschreven- naar visuele informatievoorziening. Retailers die onvoldoende op deze trend inspelen, zullen daarvoor uiteindelijk de prijs betalen, zo is de verwachting. Wat betekent dit voor u? Het klinkt simpel: u zult video op een geloofwaardige manier moeten integreren in uw winkelformule. Maar de uitvoering daarvan is veelomvattend. Denk daarbij aan instore video-productinformatie en video op uw webshop (lees: uw assortiment (deels) op video zetten), maar ook aan video-gebruiksaanwijzingen (ik weet bijvoorbeeld dat Philips al haar producten aan het voorzien is van een video-gebruiksaanwijzingen), video- installatiehandleidingen, aftersales etc. Wie denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen, heeft het mis. Ik kan u uit eigen wetenschap vertellen dat er momenteel alleen al in Nederland vele tienduizenden video’s worden geproduceerd voor retailers. Een webshop zonder video is over enige tijd als een winkel zonder webshop. Veni, video, vici, laat videomarketing uw wapen zijn in de strijd om de consument. Ik beloof u, ik zal op mijn beurt niet achterblijven en op mijn nieuwe website video-columns gaan plaatsen. Ik ben benieuwd naar mijn conversiepercentage.